ANEM A FER UN VAIXELL
Bona nit a tothom:
Continuant amb el centre d'interés de l'aigua com a les altres entrades. L'entrada de hui tractarà sobre la flotabilitat dels objectes.
En primer lloc, explicaré en què consisteix la flotabilitat i seguidament procediré a parlar de l'activitat que duré a terme amb el meu alumnat.
La flotabilitat és un concepte íntimament relacionat amb la densitat d'un objecte i la densitat del líquid on anem a col-locar l'objecte. Perquè un objecte flote damunt d'un líquid o un gas, l'objecte ha de tindre menys densitat que el líquid sobre el què volem que flote, és així de senzill.

ACTIVITAT
L'objectiu principal de l'activitat que presentem a aquesta entrada és indagar sobre quins objectes floten en l'aigua i quins s'afonen.
Materials necessaris:
- Aigua.
- Cubetes.
- Diferents materials: Suros, furgadents, pilotes de plàstic, paper d'alumini, regla, llapis...
Desenvolupament de l'activitat:
Per començar, com a totes les sessions anteriors, llegirem un trosset del nostre conte i quan apleguem a la part on fa referència a la flotabilitat d'alguns materials, li plantejarem preguntes als nostres alumnes: Vosaltres que penseu?, flotarà o no flotarà?, per què? D'aquesta manera animem als xiquets i xiquetes a fer prediccions i introduirem el tema que treballarem al següent experiment.
Per a dur a cap aquest experiment, en primer lloc, posarem als xiquets i xiquetes en grups de treball de 6, com a totes les activitats.
Seguidament, repartirem 6 cubetes grans, dos per a cada grup i també repartirem el material per a cada grup. Tots els grups tindran els mateixos materials.

El procediment que seguirem per a dur a terme l'experiment serà el següent: preguntarem als nostres alumnes: Penseu que la goma d'esborrar s'afonarà o flotarà? Els xiquets faran les seues hipòtesis en veu alta i a continuació passaran a la fase de comprovació a través de l'experimentació. Aquest procediment el duran a terme amb els diferents materials que els hem facilitat.
En la segona part de l'activitat, intentarem fer-ho un poc més complex. Preguntarem als xiquets quins són els objectes que floten i una vegada ens hagen senyalat tots els objectes pertinents, li preguntarem el següent: Què succeiria si ajuntem el suro que és un material que flota amb una maquineta de fer punta?, i si ajuntem una bola de paper d'alumini amb un clip?. Els xiquets explicaran en veu alta les seues hipòtesis i a continuació aniran comprovant amb els materials, si han encertat amb les hipòtesis o si pel contrari estaven errats.
Per a finalitzar, farem una assemblea on explicaran en veu alta que hi han descobert, que materials floten, quins s'afonen, que parelles de materials segueixen flotant, per què penses que succeeix això...
Seguidament, escriuran al llibre de "Els nostres descobriments", l'experiment que han dut a terme, què és el que més li ha agradat i faran un dibuix.
L'avaluació es durà a cap a través de l'obervació directa i sistemàtica. A més a més, farem una graella amb criteris d'avaluació que tindrem en compte per valorar negativament o positivament l'activitat. No sols ens servirà per vorer si els xiquets han aconseguit els objectius marcats prèviament, sinó que ens farà també profit per fer una autoavaluació.
Els criteris d'avaluació per a aquesta activitat seran:
- Atén en classe i participa en l'activitat.
- Treballa amb tots els materials.
- Expressa les seues idees oralment.
- Sap distingir entre els materials que posseeixen la propietat de flotabilitat i els que no.
- Experimenta de forma activa.
- Du a terme prediccions, observa i manipula els materials.
- Planteja preguntes.
- Respecta les opinions dels seus companys.
- Treballa en grup.
Ací us deixe dos enllaços amb experiments que podem fer amb els nostres menuts i on podem treballar la propietat de la flotabilitat:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada