dilluns, 13 de març del 2017

EL PAPER DEL DOCENT


Bon dia a tothom! Avui parlarem del paper que tenim els docents quan utilitzem la metodologia de la indagació a la nostra aula.

Cal destacar que la metodologia de la indagació no se centra en la memorització d'uns fets, sinó que més aviat tracta sobre la formulació de preguntes i la cerca de les respostes/solucions adequades a les preguntes i problemes que plantegem. Requereix un disseny i una fonamentació especialitzada per a facilitar que l'alumnat experimente l'emoció de resoldre una tasca per ells mateixos.

Amb la metodologia de la indagació, el docent també té un paper molt important, però no deixem als xiquets de costat, ja que són els vertaders protagonistes del seu aprenentatge. El docent s'encarregarà de guiar als alumnes a través del procés, encaminant la investigació a partir de les idees prèvies dels xiquets, suggerint diferents instruments i experimentant a partir de problemes que estiguen relacionats amb la vida diària d'aquests. Aquest tipus de metodologia, el de la indagació, requereix una major formació dels docents.




Aleshores, podem dir que un bon docent deu: animar, estimular, enriquir, guiar, ajudar, crear un ambient adequat, exigir, promoure debats i discussions, coordinar, adequar, cooperar i avaluar.



El paper del docent durant la posada en pràctica de les diferents activitats que es proposen, és el d'orientador. És com un guia que ajuda als xiquets i xiquetes, però no  li diu que han de fer. Ha de cridar la seua atenció sobre el tema que volem tractar, plantejar una sèrie de qüestions que facen referència a l'activitat i que provoquen dubtes en l'alumnat i a la mateixa vegada, interés per descobrir-ho, propiciant d'aquesta forma la indagació i l'experimentació.

Baró (2011) senyala que: "Es tracta de donar importància a la intervenció directa dels xiquets i xiquetes amb la realitat".

D'aquesta manera els xiquets i xiquetes entendran les situacions reals, la qual cosa generarà un aprenentatge significatiu en què ells mateixos seran els constructors del seu aprenentatge a través de l'experiència pròpia.



Per tant, el docent guiarà a l'alumnat perquè aconseguisquen uns objectius concrets tenint en compte l'activitat que estiga desenvolupant-se, donant-li una sèrie d'eines amb què ells mateixos podran aconseguir el seu propi aprenentatge a través de la formulació de preguntes (hipòtesi), de la indagació (cerca d'informació) i l'experimentació amb diferents materials.




Per finalitzar amb aquesta entrada, afegisc uns enllaços on podeu trobar diferents experiments  per a treballar la ciència, que podem dur a terme, tant en casa amb els nostres fills, com a l'aula amb els nostres alumnes:








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada