dimecres, 15 de març del 2017

CONEGUEM ELS ESTATS DE L'AIGUA


Bon dia companys!

A aquesta entrada us presentaré una activitat relacionada amb els diferents estats de l'aigua. En primer lloc fixaré una definició d'aquests i més endavant presentaré l'activitat que he dissenyat que podem dur a terme en la nostra classe. Per descomptat, aquesta es du a cap a través de la metodologia de la indagació.

L'aigua és un element necessari a la nostra vida i res del que coneixem pot existir sense aquesta. L'aigua podem trobar-la en tres estats diferents i aquests van canviant segons la fase del cicle de l'aigua en què es trobe. El planeta Terra és també conegut com "el planeta blau", per la gran quantitat d'aigua que existeix i és l'únic dels planetes que coneixem que està habitat per éssers vius.

Per entendre el cicle de l'aigua i els seus passos, primerament hem de saber que l'aigua no té color, ni sabor ni olor i que, a més a més, podem trobar-la a la naturalesa de forma natural en tres estats: sòlid, líquid i gasós.

  • Aigua en estat sòlid:


El gel i la neu són aigua en estat sòlid. Adquireixen aquest estat amb el fred i podem trobar-la a les muntanyes i en llocs molt freds (com ara el congelador de la nostra casa).




  • Aigua en estat líquid:




L'aigua de les fonts, de la dutxa o de la mar és aigua en estat líquid. Són així quan tenen una temperatura normal (entre 0 i 100 graus centígrads). Més de la meitat del nostre cos està format per aigua.




  • Aigua en estat gasós:



Quan escalfem molt l'aigua líquida, aquesta s'evapora i passa a l'estat gasós, com per exemple els núvols del cel.









ACTIVITAT


L'objectiu principal d'aquesta activitat és que els xiquets aprenguen a identificar els diferents estats de l'aigua: sòlid, líquid i gasós.

Materials necessaris:
  • Diversos recipients.
  • Aigua.
  • Gel
  • Utilitzarem els radiadors de l'aula.
  • Retoladors permanents.
Desenvolupament de l'activitat:

Com a totes les activitats, començarem llegint el conte. Plantejarem una xicoteta pluja d'idees amb les següents qüestions relacionades amb el conte: Què ha passat amb la pedra? Com penseu que estava l'aigua?; els xiquets i les xiquetes contestaran el que pensen, com per exemple: l'aigua estava freda, mullada, líquida, calenta...

A continuació, els xiquets i xiquetes seuran per grups de sis, com a l'activitat anterior, i a cada grup li donarem un material diferent.

Al primer grup li donarem gels, els col-locaràn en un recipient gran i transparent i els deixaran damunt del radiador. Què penseu que succeirà amb el gel? A continuació observaran com es fonen. Podran veure el canvi de  l'estat sòlid al líquid.

El segon grup, posarà en un recipient xicotet un poc d'aigua i la deixarà damunt del radiador també. Què penseu que succeirà amb l'aigua? Aquest equip treballarà el canvi de l'estat líquid de l'aigua a l'estat gasós. Perquè els xiquets aprecien millor el que succeeix, el que farem és marcar el nivell de l'aigua amb una ratlla que farem amb un retolador permanent al recipient, i quan aquesta s'evapore a poc a poc, anirem fent-li més ratlles perquè puguen apreciar com va desapareixent l'aigua.

L'últim grup treballarà el canvi de sòlid a líquid. Li donarem als xiquets i xiquetes un recipient on posaran aigua i li preguntarem: Què penseu que succeirà si fiquem aquest recipient d'aigua al congelador? Els nostres alumnes faran les seues hipòtesis i passades unes hores podran comprovar-ho.

Quan tots els xiquets hagen acabat amb els seus experiments passarem a realitzar una assemblea. En aquesta cada grup ens explicarà que pensava que anava a succeir i què és el que ha succeït en realitat quan han dut a terme l'experiment.

Per a cerciorar-nos que els xiquets han entés bé la diferència entre els estats de l'aigua, formularem una sèrie de preguntes, com: On podem trobar aigua en estat sòlid?, i líquid?, etc.

Com en l'activitat anterior, els xiquets escriuran al llibre de ·els nostres descobriments" quins han sigut els experiments que han dut a cap i que han aprés. 

Com hem dit abans l'observació serà la nostra eina d'avaluació per excel-lència. En aquest cas, els criteris d'avalauació que hem escollit per saber si els alumnes aconsegueixen els objectius marcats, són:

  • Està atent i participa en l'activitat.
  • Experimenta de forma activa.
  • Expressa les seues idees oralment.
  • Fa prediccions, observa i manipula el material proporcionat.
  • Planteja preguntes. 
  • Respecta les opinions dels seus companys.
  • treballa en grup

*Aquesta activitat es durà durant diversos díes, ja que hi ha experiments que requereixen un poc més de temps.


Per finalitzar, us deixe dos enllaços on explica els diferents estats de l'aigua a través de dos vídeos de YouTube:









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada