dijous, 16 de març del 2017

LES CARACTERÍSTIQUES DE L'AIGUA


Bon dia amics i amigues!

En aquesta entrada, seguirem amb el conte de Valentina i aquest cop tractarem els diferents trets que té l'aigua.

L'aigua es troba en totes les parts fins i tot al nostre cos, el quan està compost per aproximadament un 60% (els valors oscil-len entre el 55 i el 78%, segons la persona). Moltes vegades la pregunta de per què l'aigua és transparent està a la nostra ment, i de vegades és difícil adonar-se de les raons d'aquesta pregunta.

Com és de coneixement general, l'aigua està composta per oxigen i hidrogen, aquesta es la raó del seu nom, és a dir, de la seua composició química (H2O), o siga, dos àtoms d'hidrogen i un d'oxigen.

Les molècules d'hidrogen i d'oxigen careixen de color, i per tant, la composició d'aquestes que és l'aigua, hereta aquest tipus de propietat. 

A temperatura ambient o normal l'aigua (H2O) també és inodora i insípida, és a dir, que no té ni olor ni tampoc sabor.



L'aigua, com hem mencionat a l'entrada anterior, la podem trobar en estat líquid, sòlid com el gel i en estat gasós com el vapor d'aigua.




L'aigua pareix blava a l'oceà i a la mar, i açò ocorre gràcies a un succés que va explicar fa més de 100 anys el científic Lord Rayleigh, anomenat la difusió de Rayleigh. Si teniu curiositat per aquest succés, ací trobareu més informació: 


"La clau de per què l'aigua és inodora està en els elements que la componen".

El motiu pel qual l'aigua manca d'olor és una de les qüestions que més ens intriga sobre aquesta. L'explicació més senzilla és que l'aigua està composta per oxigen i hidrogen, com hem dit anteriorment, i donat que aquestes dues molècules són inodores, l'aigua també ho és.

ACTIVITAT

L'objectiu principal de l'activitat és conéixer les diferents característiques de l'aigua a través dels sentits. Aquestes característiques són: Inodora, incolora i insípida.

Materials necessaris:

  • Gots de plàstic.
  • Aigua.
  • Gomets.
  • Recipients.
  • Culleres de plàstic.
  • Antifaç
  • Ingredients: farina, oli, sucre, llimó, sal, cola-cao...
Desenvolupament de l'activitat:

Como en totes les activitats, començarem llegint el conte de Valentina. A continuació plantejarem la següent pregunta: ¿Què sabem de l'aigua? ¿Com és?...  donarem pas a una pluja d'idees per conéixer els coneixements previs que tenen els xiquets i xiquetes.

A partir d'ací començarem l'activitat. Dividirem l'alumnat en grups de 6 persones, com ho hem estat fent a les anteriors activitats. Els xiquets faran el mateix experiment alhora.

En primer lloc treballarem la característica inodora. Utilitzarem el sentit de l'olfacte per a treballar-la. Començarem preguntant-li als xiquets i xiquetes: A què fa olor l'aigua?,  els xiquets i xiquetes contestaran a través de les seues pròpies hipòtesis i a continuació duran a terme l'experiment. Amb els ulls tapats posarem tres gots d'aigua i els barrejarem amb diferents ingredients: un got amb aigua soles, altre amb aigua i un poc de vinagre i altre amb un poc de suc. Quan el xiquet olga els gots, li posarem un gomet al got que crega que té aigua. Tots els xiquets realitzaran el mateix procés, alternant els líquids, com per exemple en compte de suc podem posar llet, fanta de taronja, timó...




La següent característica que passarem a treballar serà la incolora. El primer que li preguntarem als xiquets i xiquetes serà: De què color és l'aigua? Els nostres alumnes, igual que en l'anterior experiment, formularan una sèrie d'hipòtesis i duran a cap el següent experiment. Aquest consisteix a donar-li tres gots d'aigua als xiquets. Un, tindrà sols aigua i els altres dos tindran ingredients com farina, oli, xocolata... cada xiquet tindra els seus tres gots i haurà de marcar el got que sols tinga aigua utilitzant el sentit de la vista.



La característica que treballarem a continuació serà la insípida. Els xiquets hauràn de respondre la següent pregunta: Quin gust té l'aigua?, els xiquets i xiquetes diran en veu alta el que pensen a través de la formulació de les seues hipòtesis i passaran a l'experimentació.




Col-locarem davant dels nostres alumnes tres gots amb aigua, aigua amb llimó, llet... i els xiquets amb els ulls tapats tindran que provar el contingut dels gots i indicar quin és el que té aigua. En aquest cas utilitzarem el sentit del gust.


Per a finalitzar, durem a cap un experiment en el qual els xiquets i xiquetes tindran que reconéixer quina és la textura de l'aigua a través del tacte. Com en totes les activitats, començarem preguntant-li : Com és l'aigua quan la toquem? Els xiquets ens diran el que pensen i d'aquesta manera formularan les seues hipòtesi que corroboraran a través de l'experimentació.


Per a dur a cap l'experimentació, posarem tres recipients davant d'ells i amb els ulls tapats ficaran la mà i tocaran el que hi ha a l'interior d'aquests: aigua, farina, sal, terra... 


Els xiquets ens diran en quin pensen que hi ha aigua i posarem un gomet per tal de marcar-lo.

En últim lloc, durem a terme una assemblea en la qual tots exposaran les seues conclusions i ens explicaran tot el que han après, què és el que pensaven i què és el que han comprobat. Escriuran al llibre de "Els nostres experiments" el que hem fet a classe i faran un dibuix d'allóò que més els ha agradat.


Com he senyalat a les entrades anteriors, l'avaluació es dura a terme a través de l'observació directa i sistemàtica. Els criteris d'avaluació establerts, per saber si els alumnes han aconseguit els objectius definits previament, són:



  • Treballa en grup.
  • Planteja preguntes.
  • Observa, manipula el material i fa prediccions.
  • Identifica les característiques de l'aigua.
  • Expressa les seues idees oralment.
  • Experimenta de forma activa.
  • Està atent i participa en l'Activitat.
Per finalitzar, us deixe un enllaç de YouTube on torbareu un vídeo que explica les característiques de l'aigua:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada