dimecres, 15 de març del 2017

I SI CREEM PLUJA?



Bona vesprada a tothom!

Aquest cop centraré la meua entrada en la primera de les activitats que he dissenyat per a la meua unitat didàctica. Com he mencionat a altres entrades, utilitzaré l'aprenentatge a través de la indagació i he decidit utilitzar l'aigua com a centre d'interés.

En aquest primer cas, ens centrarem en el cicle de l'aigua. En primer lloc, explicaré breument en què consisteix el cicle de l'aigua.

L'Aigua no roman sempre en els mateixos llocs. Tots hem vist com cau des dels núvols quan plou o neva, hem vist com passa pels rius; també podem comprovar com, i amb el pas del temps, s'evapora l'aigua continguda en un recipient obert... on va l'aigua? Fins on va?

Trobem:

  • De la mar fins als núvols. EVAPORACIÓ.


A causa de la calor produïda pel sol, l'aigua de la superfície de la mar va evaporant-se a poc a poc. També s'evapora, encara que en menor quantitat, l'aigua dels llacs, embassaments, rius...

Aquest vapor d'aigua s'eleva i va formant núvols que apleguen a emmagatzemar gran quantitat d'aigua en forma de vapor.





  • Dels núvols a terra. CONDENSACIÓ I PRECIPITACIÓ.




El vent espenta els núvols que es formen sobre la mar i molts d'aquests apleguen a terra firme. Quan aquests núvols es refreden, el vapor d'aigua que contenen es condensa i es precipita en forma de pluja. Si la temperatura baixa encara més, la precipitació pot produir-se en forma de neu o pedra. D'aquesta forma, l'aigua que procedeix principalment de la mar, passa a terra firme.



  • Del terra a la mar.
Una vegada l'aigua s'ha precipitat damunt del terra firme, pot seguir diversos camins:



- Part d'aquesta s'infiltrarà en el terreny i s'acumularà en grans depòsits subterranis (Aqüífers) o formarà corrents subterranis que, amb el temps, deixaran eixir l'aigua a la superfície perquè seguisca el seu curs.



- Altra part de l'aigua caiguda passarà per la superfície terrestre formant torrents, rius que duran, de nou, l'aigua fins a la mar.  D'aquesta forma es completa el cicle de l'aigua.




ACTIVITAT


L'objectiu principal de l'activitat és comprendre el cicle de l'aigua a través de l'experimentació directa amb diferents materials.

Materials necessaris:

  • Plats de plàstic.
  • Gel.
  • Recipients de vidre.
  • Aigua.
  • Folis amb imatges.
  • Ordinador.
  • Microones.
  • Llibres.
  • Radiadors de l'aula.

Desenvolupament de l'activitat:

Per començar amb aquesta activitat, llegirem la primera part del conte que hem citat a l'anterior entrada, fins a aplegar a la pregunta: Com es forma la pluja? A partir d'ací farem amb els xiquets una pluja d'idees, i amb aquesta veurem els conceptes que relacionen amb la pluja, com per exemple: núvols, trons, tempesta...

Aquesta primera fase ens ajudarà a saber quins són els coneixements previs que tenen els xiquets i xiquetes sobre el tema que anem a treballar.

Abans de començar amb l'activitat, els nostres alumnes buscaran per parelles a l'ordinador i en diferents llibres, en què consisteix el cicle de l'aigua.

A continuació, col-locarem als xiquets i xiquetes en grups de 6. Tres s'encarregaran d'agafar un poc d'aigua i li plantejarem la següent qüestió: Hem d'escalfar l'aigua, on podem escalfar-la? Els xiquets sabran que poden escalfar l'aigua al microones del col-legi, damunt dels radiadors de l'aula... els altres tres integrants del grup seran els encarregats d'anar a agafar gel al congelador de la sala de professors.

Seguidament, indicarem als xiquets i xiquetes que tenen que col-locar el plat de plàstic amb el gel damunt d'un gerro de cristall que contindrà aigua calenta i a continuació deuran observar que és el que succeeix.

Veuran que la calor de l'aigua i el fred dels gels provoca que comence a ploure dins del gerro i hauran d'intentar entendre per què.

A Continuació, farem una assemblea a l'aula amb els xiquets i xiquetes on, detingudament, ens explicaran que és el que han observat quan han dut a terme els diferents experiments i com ho relacionen amb el que han vist a internet i als llibres.

Al mateix temps que els xiquets i xiquetes ens ofereixen les seues explicacions, nosaltres com a docents i per fer més significatiu el seu aprenentatge, anirem relacionant el que expliquen amb fets de la vida real, com ara la pluja.

Per finalitzar amb l'activitat i per cerciorar-nos què han entés bé l'explicació, tindrem un gran llibre que s'anomenarà "els nostres experiments", on cada vegada que es facen experiments, es posarà una xicoteta descripció del que han realitzat i un xicotet dibuix que siga significatiu per a ells.

Cal dir que l'avaluació d'aquests experiments es durà a terme a partir de l'observació sistemàtica del que fan, diuen... els xiquets i xiquetes. A més a més, podem observar el procés i el desenvolupament que segueixen aquests, gràcies als pasos de la metodologia per indagació (hipòtesi-experimentació-resultats-comprovació d'hipòtesi-conclusió).

També tindrem en compte la participació de l'alumnat així com l'actitud i l'esforç davant les activitats propostes.

Per a saber si els nostres alumnes han aconseguit els objectius marcats en aquesta activitat, hem fet una graella amb uns criteris d'avaluació. Aquests serien:

  • Està atent i participa en l'activitat.
  • Experimenta de forma activa.
  • Expressa les seues idees oralment.
  • Fa prediccions, observa i manipula el material.
  • Planteja preguntes.
  • Respecta les opinions dels seus companys.
  • Treballa en grup.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada