dimecres, 8 de març del 2017


QUÈ ENTENEM PER INDAGACIÓ?




Hola a tots i totes!


En aquesta entrada començaré a parlar sobre el tema que tractaré a la meua unitat didàctica. El tema que escollit, en aquest cas, és l'aprenentatge de les ciències experimentals a través d'una metodologia basada en la indagació.




En primer lloc, explicaré que és la indagació per tal que pugueu entendre en què consisteix. Més endavant, en altres entrades explicaré els beneficis d'aquesta, activitats que es poden dur a terme utilitzant aquesta metodologia, el paper del docent...


Els éssers humans des que naixem sentim curiositat per l'entorn i comencem a reflectir inquietuds i preguntes sobre tot el que ens rodeja. A causa d'aquest interès que tenen els xiquets, es du a cap una actuació en l'aula que s'anomena "indagació". D'aquesta forma ajudem a l'alumnat perquè observe, investigue, experimente, resolga... i vagen, d'aquesta manera, creant a poc a poc una base científica fonamentada.


Hui en dia es proposa ensenyar les ciències a través de la indagació, amb la fi de motivar als alumnes en aquest camp. Estaríem parlant aleshores d'ensenyar i aprendre investigant.


Podem definir la indagació com "un procés de caràcter dinàmic què consisteix a conéixer i entendre el món a través de l'experimentació".


Per altra banda (Márquez, 2006), defineix la indagació com un instrument i procediment adaptatiu que ens encamina fins a la consecució d'una meta. Per a arribar a aquesta meta, s'ha de buscar una sèrie de rutes procedimentals que duu a l'alumnat a construir i desconstrur el seu propi aprenentatge en investigació, és a dir, d'aquesta manera obrin un món d'aprenentatge amb noves estratègies per a recrear els processos i els instruments de l'aprenentatge.


El treball per indagació pot estar dirigit pel docent, pels alumnes o pels dos. En qualsevol d'aquestes formes, s'ha de tindre en compte que és un procés d'assimilació i per tant, és fonamental crear un espai de reflexió.




Podem dir, per tant, que la indagació es pot definir, també, com un conjunt d'activitats que condueixen als estudiants a realitzar observacions; plantejar-se preguntes; explorar llibres i altres fonts d'informació; planificar investigacions; recollir, analitzar i interpretar dades; plantejar preguntes, explicacions, prediccions... comunicar i socialitzar els resultats que són el producte dels processos sistemàtics desenvolupats
.


Per finalitzar, i tenint en compte tot el que hem explicat amb anterioritat, podem dir que les activitats que es duen a terme amb la metodologia de la indagació, requereixen una sèrie de destreses per a identificar conceptes, suposicions, teories i l'ús del pensament lògic, crític i reflexiu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada