dimarts, 14 de març del 2017

¡VALENTINA DESCOBREIX L'AIGUA!


En aquesta entrada vaig escriuré un conte que he adaptat al meu gust per tal d'utilitzar-lo com a fil conductor de totes les activitats de la nostra unitat didàctica. La principal funció d'aquest és mantenir als xiquets atents i motivats en tot moment.

El conte anomenat "Valentina descobreix l'aigua" diu així:

Hi havia una vegada una xiqueta que era molt curiosa. Aquesta xiqueta s'anomenava Valentina i va aplegar a una illa d'un país on l'aigua era molt escassa i quasi no plovia. Valentina tenia una missió: visitar a la seua iaia. Però, hi havia un xicotet problema: s'havia enganyat d'illa i havia de travessar-la fins a aplegar a la platja i aconseguir aplegar a l'illa del costat.

Ràpidament, Valentina va començar a caminar en cercade la platja, però al cap de poc temps va començar a ploure i no entenia el que estava passant, pel que li va preguntar a una dona que passava per allí: "Què està succeint? Per què cau aigua del cel?, estic mullant-me i tinc fred". La dona que era una meteoròloga (Sabeu que fan aquestes persones?) li va explicar que l'aigua queia dels núvols i li va dir com es formaven els núvols mitjançant un xicotet experiment.(activitat: i si creem pluja?

Després Valentina va seguir el seu camí. Quan anava caminant per un camí va entropessar amb una "pedra" molt estranya, redona i transparent. L'agafà, però a l'agafar-la es va donar compte que estava molt freda, congelada, ràpidament la va deixar a terra (la mestra li ensenya als xiquets un gel com si fóra la pedra) i es va quedar mirant-la de fit a fit.

Al cap d'una estona, es va adonar que la "pedra" era més xicoteta i que l'arena del costat estava mullada. Com Valentina era tan curiosa va seure a terra al sol i va seguir mirant amb molta atenció aquesta "pedra" tan estranya. Amb el pas del temps la pedra habia desaparegut i l'arena va passar d'estar mullada a estar eixuta. Valentina es va quedar molt estranyada i no entenia que havia passat. (Què creeu que ha passat?com li ho explicaries a Valentina?). (Activitat: els diferents estats de l'aigua).

Valentina va continuar el seu camí, encara que estava molt cansada i tenia molta set. Es va trobar un home i li va preguntar: "Per favor, pots donar-me un poc d'aigua?". L'home li va contestar: "si esbrines quina d'aquestes botelles conté aigua, jo te la regale".  Valentina va acceptar i es va fixar en la seua olor, el seu color i el seu sabor. (Sabríeu dir-me com es l'aigua? Qué li diríeu a Valentina per a ajudar-la?. (Activitat: Característiques de l'aigua).

Valentina va endevinar quina botella tenia aigua dins i la va agafar però aquesta era tan gran i tan llarga que no la podia ficar a la seua motxilla. Va pensar que no podia endur-se-la perquè tenia una forma molt gran i aleshores passaria set. L'home li va dir: "no et preocupes, agafa aquesta botella, és més ampla i menys llarga que eixa i aquesta si pots ficar-la a la teua motxilla, sols has de canviar l'aigua d'una a l'altra". Valentina va pensar que l'aigua tenia la forma de  la botella gran i que en l'altra botella no anava a cabre tota, però animada per l'home va començar a ficar l'aigua d'una botella a altra. (Ací podríem treballar la forma de l'aigua, fer experiments amb trasbalsaments).

Després de donar-li les gràcies a l'home per la seua ajuda, Valentina va continuar la seua aventura i quan estava arribant a la platja va trobar un barraca. La cambrera estava fent còctels: en un got posava aigua, sucre, suc de taronja i altres aliments i ho menejava tot amb una cullera. Valentina es va quedar molt impressionada perquè l'aigua canviava de color, uns ingredients desapareixien i altres es diferenciaven fàcilment. "Què estàs fent? Per què passa això?" li va preguntar.

La cambrera li va contestar: "estic fent un còctel, passa el mateix que quan el teu pare et fa la llet amb el xocolate, la llet deixa de ser blanca el xocolate perquè te la pugues beure; observa el que ocorre amb diferents aliments". (Activitat: Acolorim l'aigua).

Després va aplegar a la platja, estava molt prop de la seua meta. Ara sols li faltava un mitjà de transport (Quin pot ser?) per a poder anar a l'illa del costat perquè no sabia nada i no volia ofegar-se. Allí es va trobar a dos barquers que li van oferir diferents materials per a constriuir un vaixell. Valentina es va posar mans a l'obra per a comprobar quins materials podien servir-li per a fer un xicotet vaixell. (Que materials li recomanaríeu que utilitzara?). (Activitat: fem un vaixell?).



Quan va aplegar a la nova illa estava plovent i com que no volia mullar-se va anar a una tenda a comprar-se alguna cosa que la protegira de la pluja. Com no coneixia que materials no es mullen la tendera la va ajudar i li va fer una demostració per tal que poguera vorer que material es mullen i quins no. (Activitat: es mulla o no?).

Ja estava molt prop de trobar-se amb la seua iaia. Quan va aplegar la seua iaia estava esperant-la entusiasmada, inclús tenia un músic molt peculiar que feia música amb copes de cristall com si foren bateries i amb globus d'aigua com si foren maraques. Valentina es va posar molt contenta.

Més tard, Valentina junt amb la seua iaia, va entrar a casa a menjar, abans de menjar es van llavar les mans, i la seua iaia li va recordar que havia de tancar l'aixeta per a estalviar aigua. Ja per finalitzar van celebrar l'arribada de Valentina tots amb molta alegria.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada