dimarts, 21 de març del 2017

¿ES MULLA O NO ES MULLA?


Bon dia bona gent!

Resultat d'imatges de material permeable




Avui durem a cap l'última entrada d'aquest bloc tan meravellós. El centre d'interés, com ja sabeu, serà l'aigua. En aquest cas, ens centrarem a la característica de la permeabilitat o la no permeabilitat que tenen alguns materials, és a dir, els xiquets experimentaran quins objectes a l'entrar en contacte amb l'aigua es mullen o no.




Bé, en primer lloc m'agradaria començar parlant de què és la permeabilitat. Aquesta característica es defineix com la capacitat que té un material de permetre que un líquid la travesse sense alterar la seua estructura interna. Afirmem que un material és permeable si deixa passar a través d'ell una quantitat considerable de fluid en un temps donat, i impermeable si aquesta quantitat no és baixa.

La velocitat amb la qual el fluid travessa el material depén de tres factors bàsics:

  • La porositat del material.
  • La densitat del fluid, afectada per la seua temperatura.
  • La pressió a la que està sotmés el fluid.

Per a ser permeable, un material ha de ser porós, és a dir, deu contindre espais buits o porus que li permeta absorbir fluid. Aquests espais han d'estar interconnectats perquè el fluid tinga camins per a passar a través del material.

Resultat d'imatges de objeto impermeable

Per tant, podem dir que la impermeabilitat és la capacitat d'un objecte de no ser travessat per l'aigua o altre líquid.




ACTIVITAT

L'objectiu principal de la nostra activitat és comprovar quins materials tenen capacitat d'absorció i quins tenen la capacitat d'impermeabilitat quan els fiquem en l'aigua.

Materials necessaris:

  • Cubetes
  • Aigua
  • Materials: draps, paper d'alumini, boles de suro, fil, plàstic, tapadora de suro, tapadora de plàstic...
Desenvolupament de l'activitat:

En aquesta activitat l'objectiu que es persegueix és que els xiquets i xiquetes coneguen que no tots els materials són iguals quan entren en contacte amb l'aigua.

Per començar, donarem lloc a una pluja d'idees a través de la formulació de diverses preguntes com: Què utilitzeu quan plou per a no mullar-vos?, de què material està fet?, els xiquets seguidament faran les seues prediccions.

A continuació, els nostres alumnes seuran a les taules en grups de sis persones, com a totes les activitats anteriors. A cada grup li donarem dues cubetes, una plena d'aigua i l'altra buida. 

Resultat d'imatges de niños jugando con barreños de agua


Seguidament passarem a fer una ronda de preguntes que donarà lloc a les hipòtesis que formularan els xiquets i xiquetes. Què passaria si fiquem una esponja en l'aigua?, absorbirà l'aigua o eixirà eixuta?. Per a comprovar la capacitat d'absorció o la impermeabilitat dels materials que vagen a utilitzar els xiquets i xiquetes, els submergiran a l'aigua i els escrreran en la cubeta buida.



Aquest procés el duran a terme amb tots els materials, prèviament hauran de fer les seues hipòtesis sobre el que pensen que succeirà amb aquests materials si els fiquen dins l'aigua.

Per finalitzar, realitzarem una assemblea en la qual els nostres alumnes ens exposaran les conclusions dels experiments que han dut a cap amb tots els materials. Igual que als altres experiements, escriuran al llibre de "els nostres experiments" allò que han aprés i faran un dibuix de la part que més li ha agradat.

L'avaluació es durà a terme mitjançant l'observació directa i sistemàtica. I els criteris d'avaluació per a aquesta activitat són:

  • Atén en classe i participa en les activitats.
  • Sap distingir entre un material permeable i impermeable.
  • Expressa les seues idees oralment.
  • Experimenta de forma activa.
  • Fa prediccions, observa i manipula el material facilitat.
  • Planteja preguntes.
  • Respecta les opinions dels seus companys.
  • Treballa en grup.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada